-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46758 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

علت اصلي تكرار بعضي آيات مثل فبايّ الاء ربّكما تكذّبان چيست؟

فبايّ الا، ربّكما تكذّبان يعني كدام يك از نعمت هاي پروردگارتان را تكذيب مي كنيد؟ اين استفهام تقريري است كه در مقام اقرار گرفتن است.

به بيان ديگر: خداوند نعمت هاي دوازده گانه(قرآن، خلقت انسان، تعليم بيان، حساب منظم زمان، آفرينش گياهان و انواع درختان، آفرينش آسمان،حاكميت قوانين، آفرينش زمين با ويژگي هايش، خلقت ميوه ها و نخل و حبوبات و گل ها و گياهان معطر) را با برخي جزئيات و ريزه كاري ها و اسراري كه در هر يك نهفته است، بيان فرموده و سپس مي خواهد جن و انس دربارةنعمت هايي كه يكي از ديگري

گران بهاتر و پر ارزش تر است، بينديشند. بعد وجدان دروني و عقل انساني را مخاطب قرار مي دهد و سؤال مي كند كه آيا هيچ يك از اين نعمت هاي الهي قابل انكار است و اگر نيست، چرا وليّ نعمت خود را نمي شناسيد؟

چرا شكر منعم را به جا نمي آوريد؟ چرا در آستان مقدسش سر تعظيم فرود نمي آوريد؟

تكرار آية (31 بار) به اين دليل است كه مي خواهد حس شكر گذاري را در انسان برانگيزد و او را به دنبال عرفان و شناخت مبدأ نعمت ها بفرستد.

اين تكرار به آن مي ماند كه پدري فرزند فراموش كارش را مخاطب ساخته و مي گويد: آيا فراموش كردي كودكي ناتوان بودي؟ چه خون جگرها براي پرورش تو خوردم! آيا فراموش كردي بيمار شدي و بهترين دكترها را براي تو حاضر ساخته و براي دارو و درمانت چه زحمت ها كه نكشيدم؟ آيا فراموش كردي هنگامي كه به سن جواني رسيدي و نياز به همسر داشتي، همسر براي تو انتخاب كردم؟ آيا فراموش كردي آن زمان كه نياز به خانه و زندگي و وسايل داشتي، همه چيز را براي تو فراهم ساختم و آيا ... . پس اين همه سركشي و طغيان و بي مهري و ناشكري براي چيست؟[13]

خداوند منّان نيز نعمت هاي گوناگونش را به بشر فراموشكار ياد آور مي شود و به دنبال ذكر هر نعمتي از او سؤال مي كند تا به اين وسيله فطرت خفته و وجدان غبار گرفتة او را بيدار سازد، تا با شكر گزاري و اطاعت فرمان خدا، بنده تكامل و پيشرفت كند و رحمت خويش را بيشتر از پيش نصيب او سازد.

[13] تفسير نمونه،ج 23،ص 113 - 114.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.